Helpen.be IT-helpdesk website & webhosting

Ga Terug   Helpen.be IT-helpdesk website & webhosting > Forum > Software > Microsoft Windows
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Microsoft Windows Vragen specifiek over het besturingssysteem van Microsoft. Enkel vragen over Windows zelf, en niet over Windows-software!

Gesloten onderwerp

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 18-11-2003, 02:55 PM
wouterskurt
Guest

Wat is exacte betekenis van "SLAAPSTAND" ?

Vraagje,

In Windows XP kan je de zogenaamde slaapstand inschakelen, hiermee bewaart de computer de huidige situatie in het ram geheugen en sluit (volledig?) af.

Maar nu heb ik hier een vraagje over:
Is de slaapstand echt hetzelfde als het manueel VOLLEDIG uitschakelen van de computer (met als enige verschil dat met wat je bezig was zit nog in geheugen).

Verbruikt de computer echt niks nadat slaapstand is geactiveerd ? Die functie is wel handig, want de computer start dan heel rap op met je huidige situatie (bestanden open, enz...)

Ik heb ooit een antivirusprogramma gestart waarin een timer was ingebouwd (houd bij hoelang scannen bezig is). Omdat het laat was en ik vond dat het scannen te lang duurde, heb ik het programma open gelaten en de slaapstand ingeschakeld: resultaat was dat die tijd van die antivirusprogramma VERDER BLEEF TELLEN. Dus is dit het bewijs dat de computer niet helemaal wordt uitgeschakeld bij slaapstand Ik begrijp het niet meer!
Wie wil hierop reageren, het mag gerust

Ik vind de slaapstand een heel handige functie omdat je niet meer zolang moet wachten bij het opstarten en dat alle programma's nog "open" blijven. Maar ik herhaal mijn vraag: verbruikt slaapstand iets (zet slaapstand echt de computer V O L L E D I G af )

Mail gerust uw antwoord naar : wouterskurt@hotmail.com
[/b]
Oud 18-11-2003, 03:20 PM
bonarez bonarez is offline
Hero Member

als een pc volledig down gaat wordt het ram geheugen zonder electriciteit gezet en vergeet het dus alles. als je je pc terug opstart wordt het systeem opgestart van hdd en wordt het geheugen gevuld met 'nieuwe' data,
wanneer je in slaapstand gaat wordt de inhoud van het geheugen opgeslagen op hdd en opnieuw ingelezen bij herstart zodat je verder doet met het 'oude' geheugen

althans: da's wat ik ervan begrepen had

bonarez
Oud 18-11-2003, 07:08 PM
pavell
Guest

Inderdaad Bonarez.

Het is gewoon een ram dump naar harddisk.
Bij het opstarten wordt direct deze dump opnieuw ingelezen zonder tussenkomt van de BIOS.
Gevolg, sneller booten.

het resultaat is dat je terug in de indetieke toestand komt toen je de
slaapstand startte. Stond er dus een applicatie open, dan zal die na de start nog steeds openstaan zodat je verder kan werken waar je gestopt bent.
Sponsored links
Oud 19-11-2003, 01:37 PM
pavell
Guest

Lees de windows 2K/Xp snel booten topic.

daar vind je zowel wat over de slaapmodus als de standby modus.
Oud 19-11-2003, 03:38 PM
PC_Freak
Guest

stand-by is gewoon de stand waarbij de pc blijft draaien maar de meeste onderdelen zoals HD's en monitors uitgeschakeld worden. de slaapstand schakelt de pc wel degelijk uit, nadat alle lopende processen opgeslagen worden zodat deze bij het opnieuw opstarten onmiddelijk in het geheugen geladen worden.
Oud 19-11-2003, 05:36 PM
pavell
Guest

Opletten.

Hibernate = slaapstand bij nederlandstalige XP versies.
Eigenlijk een ongelukkige term want slaapstand doet denken aan een van de acpi besparings standen (S1 tot S5, incl de individuele onderverdelingen)

Dus : Bij 'slaapstand' schrijft windows inderdaad de inhoud van het volledige ram geheugen naar een bestand op harde schijf en zet daarna de PC effectief af.

Nou ja.. zoals eerder vermeld staat ATX iegenlijk nooit volledig af (o.a. +5V VSB) tenzij de voeding effectief afgezet wordt.

Bij standby zit de zaak anders, tenminste north bridge en ram moeten dan van stroomvoorzien zijn maar dat hangt af van de layout van het mainboard, De Northbridge kan zelfstandig werken.
Sponsored links
Oud 19-11-2003, 07:02 PM
PC_Freak
Guest

Citaat:
Origineel gepost door PC_Freak
slaapstand is gewoon de stand waarbij de pc blijft draaien maar de meeste onderdelen zoals HD's en monitors uitgeschakeld worden. de "hibernate"-stand (of hoe die ook heet in het NL) schakelt de pc wel degelijk uit, nadat alle lopende processen opgeslagen worden zodat deze bij het opnieuw opstarten onmiddelijk in het geheugen geladen worden.
inderdaad, in m'n post moest "slaapstand" stand-by zijn, slaapstand is idd hetzelfde als hibernate in xp... even editten
Sponsored links
Gesloten onderwerp

Bookmarks

Momenteel bekijken: 1 (0 leden en 1 gasten en/of zoekmachine bots) actieve gebruikers dit onderwerp

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels