Helpen.be IT-helpdesk website & webhosting

Ga Terug   Helpen.be IT-helpdesk website & webhosting > Forum > Software > Microsoft Windows
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Microsoft Windows Vragen specifiek over het besturingssysteem van Microsoft. Enkel vragen over Windows zelf, en niet over Windows-software!

Gesloten onderwerp

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 06-08-2003, 09:27 AM
Orlik Orlik is offline
Member

Veilige modus niet op te roepen met 'F8'

Dag allemaal! Mijn probleem is het volgende. Daar ik een probleem heb met mijn pc (vastlopen als hij op het bureaublad komt) zou ik graag mijn pc in veilige modus opstarten. Als ik echter op 'F8' klik, dan krijg ik enkel een keuzemenu voor welk bootdevice ik wil kiezen (diskette, HD, CDRW). Hoe kan ik alsnog de PC opstarten in veilige modus?
Alvast bedankt!
Orlik

moederbord: Asus P4P800 Deluxe
cpu: Intel Pentium 4 3.0 Gh / 800 FSB
bios: Award
Windows XP Home Edition
P4 3.0 GH 800 fsb / 1024 DDR / Chieftec case / Asus P4P800 Deluxe / hd WD 200 GB + Quantum 20 GB / Plextor PX-716a + Plextor Premium 52/32/52 +  Asus 16/40 + HP 4/2/24 / Ati 9600XT / Soundblaster live 1024 / Philips 19" CRT monitor / Windows XP Home / Telenet
Oud 06-08-2003, 11:07 AM
blizt blizt is offline
Almost GOD Member

Stuur een bericht via ICQ naar blizt Stuur een bericht via AIM naar blizt Stuur een bericht via MSN naar blizt Stuur een bericht via Yahoo naar blizt

Ik denk dat je met F8 de veilige modus wel in kan, maar dat je het op het juist moment moet doen
Wat ik hier uit opmaak is dat jij op F8 drukt gelijk bij het opstarten... Bij één van mij pc's, een compaq PIII 800, is het zo dat als ik op F9 hetzelfde krijg. En F10 voor de BIOS.
Het zou dus goed kunnen dat er op het verkeerde moment op F8 wordt gedrukt (of klikken we tegenwoordig op F8 ), probeer het dus eens iets later. Bv. bij het laden van XP?

Succes,
Martijn
Oud 06-08-2003, 11:35 AM
Orlik Orlik is offline
Member

re: Blizt

Ik denk dat ik op het goede moment op 'F8' klik, want bij mijn vorige pc had ik daar geen probleem mee. Misschien moet ik inderdaad proberen om op een andere toets ('F9' of zo) te klikken. Ik zal het in ieder geval proberen.
Orlik
P4 3.0 GH 800 fsb / 1024 DDR / Chieftec case / Asus P4P800 Deluxe / hd WD 200 GB + Quantum 20 GB / Plextor PX-716a + Plextor Premium 52/32/52 +  Asus 16/40 + HP 4/2/24 / Ati 9600XT / Soundblaster live 1024 / Philips 19" CRT monitor / Windows XP Home / Telenet
Sponsored links
Oud 06-08-2003, 03:13 PM
Rogas Rogas is offline
Member

Stuur een bericht via ICQ naar Rogas Stuur een bericht via MSN naar Rogas

Ik heb eens een pc gehad waar ik de DEL toets moest induwen om er in te geraken.
Oud 06-08-2003, 03:34 PM
blizt blizt is offline
Almost GOD Member

Stuur een bericht via ICQ naar blizt Stuur een bericht via AIM naar blizt Stuur een bericht via MSN naar blizt Stuur een bericht via Yahoo naar blizt
Re: re: Blizt

Citaat:
Origineel gepost door Orlik
Ik denk dat ik op het goede moment op 'F8' klik, want bij mijn vorige pc had ik daar geen probleem mee. Misschien moet ik inderdaad proberen om op een andere toets ('F9' of zo) te klikken. Ik zal het in ieder geval proberen.
Orlik
Nee, je snapt me niet. Het kant zijn dat deze pc een "eigen functie" voor F8 hefet, nja, deze BIOS eigenlijk Daarom moet je op het JUISTE moment op F8 drukken, tijdens het opstarten van Windows, en NIET EERDER.
Hoop dat ik beetje duidelijk ben...

Mvg,
Blizt

p.s. sorry voor caps
Oud 06-08-2003, 05:29 PM
Leonid Leonid is offline
Member

Hallo,
Er is een veel eenvoudiger manier om tijdens het opstarten, 3 seconden lang, te kunnen kiezen hoe je je PC wil laten opstarten.
Eerst moet je ervoor zorgen dat alle verborgen bestanden en mappen zichtbaar zijn. (Mapopties)
Open nu de verkenner. (Deze moet alle bestanden laten zien, ook dus de verborgen bestanden). Zoek C:\Boot.ini. Klik er met de rechtse muis op en kies 'eigenschappen'. Verwijder het vinkje bij 'Alleen lezen'. Open nu het bestand. Als uw XP op de C-schijf staat, dan staat de volgende regel hier in:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(l)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /fastdetect

Zet daaronder de volgende regel:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(l)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional Safeboot" /fastdetect /safeboot

Kijk na of de hele tekst als volgt is:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(l)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(l)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(l)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional Safeboot" /fastdetect /safeboot

Sla dit op. Met deze opties wordt bij de start 3 seconden een menuutje getoond waarin je de kans hebt om de Veilige Modus te kiezen.
Ga naar Start > Run > typ MSCONFIG. Klik op de tab Boot.ini, klik op de regel met safeboot en vink in het venster onderaan: /SAFEBOOT (kies welke optie hier van belang is) en evt. nog andere opties. Bij Time-out moet 3 seconden staan.
Aan te bevelen valt om ook /NOGUIBOOT aan te vinken. Klik nu op 'toepassen' en sluit dit af.
Als ge uw PC nu opnieuw opstart, zul je direkt de veilige modus kunnen kiezen.
Groetjes,
Leonid
Oud 06-08-2003, 05:34 PM
Leonid Leonid is offline
Member

Sorry, even niet goed gelezen, ik zag dat je met XP HOME werkt.
Daar ik dit OS niet gebruik, weet ik dus niet of dit mogelijk is.
Ik hoop in ieder geval van wel, bij mij werkt het en ik gebruik de veilige modus steeds om mijn HD te defragmenteren.
Leonid
Oud 06-08-2003, 07:09 PM
Orlik Orlik is offline
Member

oplossing

bedankt aan iedereen voor de moeite. De juiste toets was de 'F5-toets'.

Groetjes,
Orlik
Sponsored links
Gesloten onderwerp

Bookmarks

Momenteel bekijken: 1 (0 leden en 1 gasten en/of zoekmachine bots) actieve gebruikers dit onderwerp

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels