Bekijk de volledige versie : VHS video digitaliseren
Sjalen
01-02-2004, 06:44 PM
Hoi,
Mijn vraag is eigentlijk heel kort:
Is het mogelijk om met een TV kaart (type Prolink Play TV HD) een VHS casette te digitaliseren ? Dit door de casette te laten afspelen op de televisie en ze op te nemen op PC...
Zo ja, zijn hier speciale kabels voor nodig en hoe ga je te werk ?
Link van de TV kaart:
http://www.prolink.com.tw/english/products/multimedia/playtv%20hd.htm
Met dank !
bonarez
01-02-2004, 07:30 PM
ik weet niet of het mogelijk is het via de s-video of de composite te doen, maar er zit toch een ingang voor de kabel (coax) waardoor je tv kan kijken op de pc? (Conexant CX23881) als je je videorecorder tussen de ingang van de kabel en de pc (tv kaart) en dan op de pc eens kanalen scannen terwijl de videorecorder een casette afspeelt, zal je normaal het kanaal tegenkomen
pavell
01-02-2004, 08:34 PM
Je kan met die kaart via de S-VHS ingang die video kopiëren.
Helaas beschikt de kaart niet over een Mpeg2 hardware encoder dus zal uw PC snel genoeg moeten zijn om de video in 'realtime' om te zetten.
Als dat niet lukt best eerst als AVI formaat oplsaan en dan het avi omzetten naar mpeg2.
Sjalen
01-02-2004, 08:56 PM
Helaas beschikt de kaart niet over een Mpeg2 hardware encoder dus zal uw PC snel genoeg moeten zijn om de video in 'realtime' om te zetten.
Als dat niet lukt best eerst als AVI formaat oplsaan en dan het avi omzetten naar mpeg2.
Ik heb een Pentium IV 1.4 GHz met 512MB RIMM's, zal dat voldoende zijn ?
Ik heb deze kaart nog niet maar ben van plan ze occasie te kopen voor 25€. Ik veronderstel dat de kwaliteit van dergelijke kaart niet "superieur" is maar dat is ook niet nodig, ik wil er een VHS casette mee digitaliseren om later in een powerpoint presentatie te laten afspelen (voor schooldoeleinden...)
Alvast bedankt voor de inlichtingen
bonarez
01-02-2004, 09:22 PM
er bestaan wel een paar videoformaten die speciaal gebruikt worden om te capturen, bekendste zijn huffyuv (http://neuron2.net/www.math.berkeley.edu/benrg/huffyuv.html) en picvideo (http://www.pegasusimaging.com/picvideomjpeg.htm). de eerste is freeware, de andere is shareware. met een dezer moet het te doen zijn
t'is toch aan te raden een comprimering te gebruiken anders kunnen je bestanden heeel groot worden.
meestal zit bij zo'n kaarten wel een of ander programma bij dat je kan gebruiken om op te nemen, dat kan je natuurlijk eerst proberen.
Sjalen
02-02-2004, 07:33 PM
ik weet niet of het mogelijk is het via de s-video of de composite te doen, maar er zit toch een ingang voor de kabel (coax) waardoor je tv kan kijken op de pc? (Conexant CX23881) als je je videorecorder tussen de ingang van de kabel en de pc (tv kaart) en dan op de pc eens kanalen scannen terwijl de videorecorder een casette afspeelt, zal je normaal het kanaal tegenkomen
Ben je zeker dat op de uitgaande (coax) kabel ook het signaal van de afspelende video zit ? wordt dit signaal niet geleverd via de "scart" kabel ? Of is beide mogelijk...
bonarez
02-02-2004, 07:39 PM
dat signaal zit er ook op (ik heb geen scart en ik kan toch naar video's kijken)
pavell
02-02-2004, 07:50 PM
Sjalen,
Vogens spec kan die kaart tot een resolutie van 720x480 pixels aand tegen een max refresh van 30hz.
De DVB standaard zit eigenlijk aan 720x576 pixels maar geen nood die 720x480 levert een goed beeld op.
Er zit een tuner op dus in principe kan die zelfstandig een TV post ontvangen. Ofwel neem je via de tuner op of anders via de S-VHS ingang vanaf uw video recorder of TV (je hebt immers een videobron nodig)
Om die te gebruiken tak je best het S-VHS signaal af van de TV.
Die is aanwezig als 4pin's mini DIN en als dat niet het geval is kan je de nodige signalen aftappen van de SCART connector achteraan d.m.v een break-out box.
Wel opletten dat S-VHS enkel video is , je zal dus tevens de audio moeten aansluiten in dat geval.
Als je prolinks software zelf gebruik ..en dat zal wel moeten.... dan neem je best op in het AVI formaat. Dit neemt veel ruimte in beslag op uw harde schijf dus nadien converteren naar Mpeg2 (DVBN standaard)
Desnoods kan je op dat moment nog interpoleren naar 720x576 als resolutie en/of het interlace effect weg te moffelen.....
Wel opletten : Je zal de bijgeleverde software moeten gebruiken op dit moment. Als die buggy is dan sta je daar wel natuurlijk.
Uw P4 is snel genoeg.
Ter info:
Op de SCART connector van een TV zit minstens:
- stereo audio in
- video FBAS in (composite video)
- RGB in
- SVHS in
- blanking signaal
Via een breakout zijn dan gewoonlijk de S-VHS, composite video en audio ingangen toegankelijk.
vBulletin v3.8.1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.