PDA

Bekijk de volledige versie : IDE devices met Windows XP

jive1
11-10-2002, 12:33 PM
Ik heb een pc met Windows XP Pro ( oorspronkelijke engelse versie met nederlands overschreven ), Celeron 1GHz en 256 MbRam. Na de oorspronkelijke installatie van het geheel werkte alles prima, inklusief de CR-R/RW Acer CRW-2410A.
Ik heb nu naast de Maxtor HD van 40Gb, die als primary master is ingesteld, met daarbij de CD-R/RW als primary slave, met een tweede platte kabel een tweede Maxtor HD van 10Gb bijgeplaatst en wil die als secondary master instellen.
Bij de installatie van die 2de HD verscheen die onverwacht als een in 4 gelijke stukken gepartitioneerde HD. OK! Dat kwam me wel goed uit, en ik heb het zo gelaten, maar het had me verwonderd...
Maar! Wat ik ook doe in de BIOS ( auto - manual ), steeds verschijnt die tweede HD daar als secondary slave! En een secondary master is er niet...
Mogelijk is dat de oorzaak ervan, dat de 4 partities van die tweede HD soms niet te zien zijn in de Verkenner?
Jive1
Bovendien weigert nu de CD-R/RW te kopiëren! Lezen doet die wel, om bv een game te installeren, maar kopiëren doet die niet. De software ervoor ( Nero ) heb ik al geflashed, en dat helpt niet...
Kan iemand me een tip geven om deze 2 problemen op te lossen, aub?

imported_Robin
11-10-2002, 12:54 PM
dit is volgens mij een probleem doordat de jumpertjes achteraan op je hd's en cdrw niet goed staan, je kan daar bepalen welke master zijn en welke slave....

Een hd die bij installatie al 4 partaties vertoont is raar en kan erop wijzien dat deze al eens gebruikt geweest is....

jive1
11-10-2002, 01:30 PM
Bedankt Robin! Ik heb inderdaad die HD eerder al op een andere pc gebruikt, en die stond daar ingesteld als slave. Ik zoek wel uit, hoe die jumpers juist moeten staan. Ik heb ondertussen de dokumentatie daarvan wel niet meer teruggevonden, maar ik hoop dat te vinden bij Maxtor op 't net.
Tnx. Jive1

jive1
11-10-2002, 03:09 PM
Hallo, Robin!
Ja! Dat éne probleem met die tweede HD is geen probleem meer! De jumpers zaten inderdaad verkeerd.... Dank je voor je tip!
En dat andere probleem... Wel! Dat was een domme fout van me: ik had een oude CD gebruikt, en steeds opnieuw gebruikt ( om te voorkomen dat een andere, goeie CD zou beschadigd worden door steeds in en uit de lade te halen ... ), om de CD-R/RW te testen, en toen bleek ineens dat die CD fout was! Er is dus niets aan de hand met die CD-R/RW. Alles loopt goed.
... Jive1

imported_Robin
11-10-2002, 03:24 PM
Graag gedaan, we hopen dat je dan ook nog wat mond-aan-mond reclame voor onze site maakt, en je bent steeds welkom!

:D

ksafke
07-11-2002, 02:17 PM
Graag gedaan, we hopen dat je dan ook nog wat mond-aan-mond reclame voor onze site maakt, en je bent steeds welkom!

Hallo,

Mischien ook nog een korte tip. Het is beter om de hdd op een gelijke kabel te plaatsen op de primery BV. Als je hem samen met een cdrom of zo plaatst vertraagt je hdd omdat dat je cdrom maar op ata33 draait.
Hoop dat je er iets mee bent :lol:

bzguy
07-11-2002, 06:13 PM
nog enkele kleine tips :

- als je een cd/dvd en een cdrw hebt, koppel de cdrw als master en de cd/dvd als slave aan op de 2e ide ; harde schijf (schijven) op ide1
- gebruik, zeker voor harde schijven die ata100 ondersteunen, 80-conductor-kabels (ipv de 40-aderige kabels)

jive1
08-11-2002, 06:00 AM
OK! Alvast bedankt voor de extra informatie!
Maar, toen ik de jumpers van mijn CD-ROM-lezer veranderd had, was alles prima in orde!
Toch bedankt!

bzguy
08-11-2002, 06:31 AM
OK! Alvast bedankt voor de extra informatie!
Maar, toen ik de jumpers van mijn CD-ROM-lezer veranderd had, was alles prima in orde!
Toch bedankt!

het speelt niet een erg grote rol welke cd-rom/cdrw je als master of slave instelt ! Wel is 't zo dat verscheidene brandprograma's je erop zullen wijzen je cdrw als master in te stellen voor optimale performantie :wink: