Robin
25-12-2007, 09:56 AM
Beste mensen,
Het reglement is vrij eenvoudig:
a) slechts één deelname per persoon geldig
b) bij indienen van de oplossingen duidelijk volgende dingen vermelden alvorens de antwoorden te geven:
- naam + voornaam (nickname of naam op het forum)
- straat + nr
- postcode + gemeente
- telefoonnr.
- land waar u woont
- geboortedatum
c) alle antwoorden dienen ten laatste op 15/01/2008 om 23u59 toe te komen op wedstrijd@helpen.be
d) vragen/opmerkingen betreffende deze wedstrijd worden er niet op het forum toegestaan, alsook andere vormen van communicatie niet.
e) bij overtredingen, het bewust publiek maken van de antwoorden, op ons forum zal de wedstrijd ongeldig worden, personen die een ban hebben op de dag van bekendmaking kunnen geen prijzen ontvangen.
f) op 20/01/2008 zal HBE de winnaars contacteren en bekendmaken op het forum!
g) HBE (Helpen.be) heeft het recht om welke reden dan ook deze wedstrijd te stoppen indien HBE dit nodig acht.
de vragenlijst (veel succes):
1: Welk medicijn slikt Dr. Gregory House in de serie MD House?
2: Wat gebeurt er als je in een buis waarin waterstofgas zit , zuurstofgas toevoegt?
3: Hoe weet een laserkop van een CD of DVD speler waar die exact moet lezen?
4: Welk plantenextract is tussen 300 en 600 keer zoeter dan witte suiker maar is verboden in Europa om het als voedingsmiddel te gebruiken?
5: Wat was de naam van de grafische bediening voor de commodore64 en ook 128 op de markt kwam? Dus iets alla windows maar dan wel veel beperkter en vooral...veel trager.
6: Juist of fout: Bij een digitale fotocamera neemt een CCD of Cmos sensor het kleurenbeeld waar en stuurt de RGB kleuren dan door naar een mini computer
die op zijn beurt het beeld dan verder kan bewerken en natuurlijk direct opslaan.
7: Als audio freak neem ik een geluidsfragment op met een resolutie van 32bit float.
Dan verwijder ik botweg de laatste 8 bits om zo tot 24bit uit te komen. Verlies ik daardoor iets qua kwaliteit van het audio signaal?
8: Wat betekent 0000:0000:0000:0000:0000:0000863:AE61 eigenlijk?
9: Om het niet technisch te houden volgt hier een praktisch voorbeeld:
Gegeven: Je neemt een emmer met water en laat daarin een knikker vallen van op lage hoogte.
Het gevolg is dat een kleine golf zich naar buiten verplaatst tot deze de rand van de emmer bereikt
maar doordat de de golf tegen de rand botst ontstaat er een tegengolf die van de rand weer naar het
midden van de emmer verplaatst. Hoe noemt men het punt waarbij een golf die naar de rand van de emmer gaat
in botsing komt met een weliswaar kleinere golf die van de rand naar het midden gaat?
10: In de prille jaren van de ruimte exploratie werden dieren ingezet omdat men nog niet de middelen had
om iets bijna onbekend te simuleren. Welk land schoot op 18 oktober 1963 een kat naar een hoogte van bijna 322km? (ps, de kat overleefde het avontuur)
11: Hoe noemt men de notatie waarbij je bij nooit haakjes moet gebruiken en die tevens tussentijdse
resultaten laat zien. Deze reken methode leunt ook dichter aan bij het handmatig berekenen op papier.
12: Wie staat er wel eens in de keuken? Stel: in de kookboek staat dat je een bereiding 10 minuten moet laten koken.
Ok, dus laat je de bereiding 10 minuten koken en dan klaar. Maar dan ben je op vakantie in de bergen en je
verblijft bvb in Zinal (1678m). Je bereid weer hetzelfde.
Waarmee moet je dan rekening houden?
A) Niets, je kunt zonder problemen uw vertrouwde kookboek volgen.
B) De bereiding zal langer moeten koken.
C) De bereiding zal korter moeten koken.
13: We zitten in een windstille periode, met smog alarm als gevolg.
Ik wil onze was buiten gaan drogen terwijl de dauwtemperatuur 4°C is en de buitentemperatuur effectief 6°C is.
A) Weinig nut: de kleding zal wel drogen maar het duurt enorm lang.
B) Doe geen moeite: het is te koud om eender wat te drogen.
14: Ik verwarm water tot 150°C. Ik vertel echter niet hoe en geeft twee mogelijke antwoorden.
A) Rond de 100°C gaat water verdampen, de extra energie die je er in steekt is nutteloos.
B) Het kan gebeuren dat water niet de kookverschijnselen vertoont , zelfs bij de 100°C overschreiding.
15: Ik werk met geluid op de computer.
Normaal via een externe versterker en zo naar luidsprekers.
In het begin stond de versterker naast de computer.
Nu is de opstelling gewijzigd en staat de versterker ongeveer 3 meter
van de computer. Ik moest dus een langere audio kabel gebruiken.
Is er een verschil als ik nu een muziek stukje afspeel terwijl de
instellingen van windows en de versterker hetzelfde blijven?
Trouwens...Ik laat de boxen stevig van katoen geven tot ergernis van de buren.
A) Ik moet de volumeknop van de versterker wel wat hoger zetten maar verder identiek, geen kwaliteitsverlies.
B) Ik moet de volumeknop van de versterker wel wat hoger zetten en helaas leid dit tot een klein kwaliteitsverlies.
C) Niets, het resultaat is krak hetzelfde.
16: Ik wil de sanitaire installatie van een klein flatgebouw onder handen nemen.
Gezien de waterdruk te laag is moet ik alvast een opvoerpomp installeren omdat anders de
bovenste verdiepingen geen water zouden krijgen. Het gaat immers over 10 verdiepingen.
Wat is er nog nodig?
A) Een regelkraan op alle verdiepen?
B) Drukreduceerventielen op alle verdiepingen?
C) regelkranen op de onderste drie verdiepingen?
D) Drukreduceer ventielen op de onderste drie verdiepingen?
E) Niets want de kranen op elk verdiep regelen de boel wel.
Schiftingsvraag: hoeveel deelnemers zullen er tot 15/01/2008 deze vragenlijst indienen?
Het reglement is vrij eenvoudig:
a) slechts één deelname per persoon geldig
b) bij indienen van de oplossingen duidelijk volgende dingen vermelden alvorens de antwoorden te geven:
- naam + voornaam (nickname of naam op het forum)
- straat + nr
- postcode + gemeente
- telefoonnr.
- land waar u woont
- geboortedatum
c) alle antwoorden dienen ten laatste op 15/01/2008 om 23u59 toe te komen op wedstrijd@helpen.be
d) vragen/opmerkingen betreffende deze wedstrijd worden er niet op het forum toegestaan, alsook andere vormen van communicatie niet.
e) bij overtredingen, het bewust publiek maken van de antwoorden, op ons forum zal de wedstrijd ongeldig worden, personen die een ban hebben op de dag van bekendmaking kunnen geen prijzen ontvangen.
f) op 20/01/2008 zal HBE de winnaars contacteren en bekendmaken op het forum!
g) HBE (Helpen.be) heeft het recht om welke reden dan ook deze wedstrijd te stoppen indien HBE dit nodig acht.
de vragenlijst (veel succes):
1: Welk medicijn slikt Dr. Gregory House in de serie MD House?
2: Wat gebeurt er als je in een buis waarin waterstofgas zit , zuurstofgas toevoegt?
3: Hoe weet een laserkop van een CD of DVD speler waar die exact moet lezen?
4: Welk plantenextract is tussen 300 en 600 keer zoeter dan witte suiker maar is verboden in Europa om het als voedingsmiddel te gebruiken?
5: Wat was de naam van de grafische bediening voor de commodore64 en ook 128 op de markt kwam? Dus iets alla windows maar dan wel veel beperkter en vooral...veel trager.
6: Juist of fout: Bij een digitale fotocamera neemt een CCD of Cmos sensor het kleurenbeeld waar en stuurt de RGB kleuren dan door naar een mini computer
die op zijn beurt het beeld dan verder kan bewerken en natuurlijk direct opslaan.
7: Als audio freak neem ik een geluidsfragment op met een resolutie van 32bit float.
Dan verwijder ik botweg de laatste 8 bits om zo tot 24bit uit te komen. Verlies ik daardoor iets qua kwaliteit van het audio signaal?
8: Wat betekent 0000:0000:0000:0000:0000:0000863:AE61 eigenlijk?
9: Om het niet technisch te houden volgt hier een praktisch voorbeeld:
Gegeven: Je neemt een emmer met water en laat daarin een knikker vallen van op lage hoogte.
Het gevolg is dat een kleine golf zich naar buiten verplaatst tot deze de rand van de emmer bereikt
maar doordat de de golf tegen de rand botst ontstaat er een tegengolf die van de rand weer naar het
midden van de emmer verplaatst. Hoe noemt men het punt waarbij een golf die naar de rand van de emmer gaat
in botsing komt met een weliswaar kleinere golf die van de rand naar het midden gaat?
10: In de prille jaren van de ruimte exploratie werden dieren ingezet omdat men nog niet de middelen had
om iets bijna onbekend te simuleren. Welk land schoot op 18 oktober 1963 een kat naar een hoogte van bijna 322km? (ps, de kat overleefde het avontuur)
11: Hoe noemt men de notatie waarbij je bij nooit haakjes moet gebruiken en die tevens tussentijdse
resultaten laat zien. Deze reken methode leunt ook dichter aan bij het handmatig berekenen op papier.
12: Wie staat er wel eens in de keuken? Stel: in de kookboek staat dat je een bereiding 10 minuten moet laten koken.
Ok, dus laat je de bereiding 10 minuten koken en dan klaar. Maar dan ben je op vakantie in de bergen en je
verblijft bvb in Zinal (1678m). Je bereid weer hetzelfde.
Waarmee moet je dan rekening houden?
A) Niets, je kunt zonder problemen uw vertrouwde kookboek volgen.
B) De bereiding zal langer moeten koken.
C) De bereiding zal korter moeten koken.
13: We zitten in een windstille periode, met smog alarm als gevolg.
Ik wil onze was buiten gaan drogen terwijl de dauwtemperatuur 4°C is en de buitentemperatuur effectief 6°C is.
A) Weinig nut: de kleding zal wel drogen maar het duurt enorm lang.
B) Doe geen moeite: het is te koud om eender wat te drogen.
14: Ik verwarm water tot 150°C. Ik vertel echter niet hoe en geeft twee mogelijke antwoorden.
A) Rond de 100°C gaat water verdampen, de extra energie die je er in steekt is nutteloos.
B) Het kan gebeuren dat water niet de kookverschijnselen vertoont , zelfs bij de 100°C overschreiding.
15: Ik werk met geluid op de computer.
Normaal via een externe versterker en zo naar luidsprekers.
In het begin stond de versterker naast de computer.
Nu is de opstelling gewijzigd en staat de versterker ongeveer 3 meter
van de computer. Ik moest dus een langere audio kabel gebruiken.
Is er een verschil als ik nu een muziek stukje afspeel terwijl de
instellingen van windows en de versterker hetzelfde blijven?
Trouwens...Ik laat de boxen stevig van katoen geven tot ergernis van de buren.
A) Ik moet de volumeknop van de versterker wel wat hoger zetten maar verder identiek, geen kwaliteitsverlies.
B) Ik moet de volumeknop van de versterker wel wat hoger zetten en helaas leid dit tot een klein kwaliteitsverlies.
C) Niets, het resultaat is krak hetzelfde.
16: Ik wil de sanitaire installatie van een klein flatgebouw onder handen nemen.
Gezien de waterdruk te laag is moet ik alvast een opvoerpomp installeren omdat anders de
bovenste verdiepingen geen water zouden krijgen. Het gaat immers over 10 verdiepingen.
Wat is er nog nodig?
A) Een regelkraan op alle verdiepen?
B) Drukreduceerventielen op alle verdiepingen?
C) regelkranen op de onderste drie verdiepingen?
D) Drukreduceer ventielen op de onderste drie verdiepingen?
E) Niets want de kranen op elk verdiep regelen de boel wel.
Schiftingsvraag: hoeveel deelnemers zullen er tot 15/01/2008 deze vragenlijst indienen?