PDA

Bekijk de volledige versie : Wedstrijd - tha game is started

Robin
25-12-2007, 09:56 AM
Beste mensen,

Het reglement is vrij eenvoudig:

a) slechts één deelname per persoon geldig
b) bij indienen van de oplossingen duidelijk volgende dingen vermelden alvorens de antwoorden te geven:
- naam + voornaam (nickname of naam op het forum)
- straat + nr
- postcode + gemeente
- telefoonnr.
- land waar u woont
- geboortedatum

c) alle antwoorden dienen ten laatste op 15/01/2008 om 23u59 toe te komen op wedstrijd@helpen.be

d) vragen/opmerkingen betreffende deze wedstrijd worden er niet op het forum toegestaan, alsook andere vormen van communicatie niet.

e) bij overtredingen, het bewust publiek maken van de antwoorden, op ons forum zal de wedstrijd ongeldig worden, personen die een ban hebben op de dag van bekendmaking kunnen geen prijzen ontvangen.

f) op 20/01/2008 zal HBE de winnaars contacteren en bekendmaken op het forum!

g) HBE (Helpen.be) heeft het recht om welke reden dan ook deze wedstrijd te stoppen indien HBE dit nodig acht.

de vragenlijst (veel succes):

1: Welk medicijn slikt Dr. Gregory House in de serie MD House?

2: Wat gebeurt er als je in een buis waarin waterstofgas zit , zuurstofgas toevoegt?

3: Hoe weet een laserkop van een CD of DVD speler waar die exact moet lezen?

4: Welk plantenextract is tussen 300 en 600 keer zoeter dan witte suiker maar is verboden in Europa om het als voedingsmiddel te gebruiken?

5: Wat was de naam van de grafische bediening voor de commodore64 en ook 128 op de markt kwam? Dus iets alla windows maar dan wel veel beperkter en vooral...veel trager.

6: Juist of fout: Bij een digitale fotocamera neemt een CCD of Cmos sensor het kleurenbeeld waar en stuurt de RGB kleuren dan door naar een mini computer
die op zijn beurt het beeld dan verder kan bewerken en natuurlijk direct opslaan.

7: Als audio freak neem ik een geluidsfragment op met een resolutie van 32bit float.
Dan verwijder ik botweg de laatste 8 bits om zo tot 24bit uit te komen. Verlies ik daardoor iets qua kwaliteit van het audio signaal?

8: Wat betekent 0000:0000:0000:0000:0000:0000863:AE61 eigenlijk?

9: Om het niet technisch te houden volgt hier een praktisch voorbeeld:
Gegeven: Je neemt een emmer met water en laat daarin een knikker vallen van op lage hoogte.
Het gevolg is dat een kleine golf zich naar buiten verplaatst tot deze de rand van de emmer bereikt
maar doordat de de golf tegen de rand botst ontstaat er een tegengolf die van de rand weer naar het
midden van de emmer verplaatst. Hoe noemt men het punt waarbij een golf die naar de rand van de emmer gaat
in botsing komt met een weliswaar kleinere golf die van de rand naar het midden gaat?

10: In de prille jaren van de ruimte exploratie werden dieren ingezet omdat men nog niet de middelen had
om iets bijna onbekend te simuleren. Welk land schoot op 18 oktober 1963 een kat naar een hoogte van bijna 322km? (ps, de kat overleefde het avontuur)

11: Hoe noemt men de notatie waarbij je bij nooit haakjes moet gebruiken en die tevens tussentijdse
resultaten laat zien. Deze reken methode leunt ook dichter aan bij het handmatig berekenen op papier.

12: Wie staat er wel eens in de keuken? Stel: in de kookboek staat dat je een bereiding 10 minuten moet laten koken.
Ok, dus laat je de bereiding 10 minuten koken en dan klaar. Maar dan ben je op vakantie in de bergen en je
verblijft bvb in Zinal (1678m). Je bereid weer hetzelfde.

Waarmee moet je dan rekening houden?

A) Niets, je kunt zonder problemen uw vertrouwde kookboek volgen.
B) De bereiding zal langer moeten koken.
C) De bereiding zal korter moeten koken.

13: We zitten in een windstille periode, met smog alarm als gevolg.
Ik wil onze was buiten gaan drogen terwijl de dauwtemperatuur 4°C is en de buitentemperatuur effectief 6°C is.

A) Weinig nut: de kleding zal wel drogen maar het duurt enorm lang.
B) Doe geen moeite: het is te koud om eender wat te drogen.

14: Ik verwarm water tot 150°C. Ik vertel echter niet hoe en geeft twee mogelijke antwoorden.
A) Rond de 100°C gaat water verdampen, de extra energie die je er in steekt is nutteloos.
B) Het kan gebeuren dat water niet de kookverschijnselen vertoont , zelfs bij de 100°C overschreiding.

15: Ik werk met geluid op de computer.
Normaal via een externe versterker en zo naar luidsprekers.
In het begin stond de versterker naast de computer.
Nu is de opstelling gewijzigd en staat de versterker ongeveer 3 meter
van de computer. Ik moest dus een langere audio kabel gebruiken.
Is er een verschil als ik nu een muziek stukje afspeel terwijl de
instellingen van windows en de versterker hetzelfde blijven?
Trouwens...Ik laat de boxen stevig van katoen geven tot ergernis van de buren.

A) Ik moet de volumeknop van de versterker wel wat hoger zetten maar verder identiek, geen kwaliteitsverlies.
B) Ik moet de volumeknop van de versterker wel wat hoger zetten en helaas leid dit tot een klein kwaliteitsverlies.
C) Niets, het resultaat is krak hetzelfde.

16: Ik wil de sanitaire installatie van een klein flatgebouw onder handen nemen.
Gezien de waterdruk te laag is moet ik alvast een opvoerpomp installeren omdat anders de
bovenste verdiepingen geen water zouden krijgen. Het gaat immers over 10 verdiepingen.
Wat is er nog nodig?

A) Een regelkraan op alle verdiepen?
B) Drukreduceerventielen op alle verdiepingen?
C) regelkranen op de onderste drie verdiepingen?
D) Drukreduceer ventielen op de onderste drie verdiepingen?
E) Niets want de kranen op elk verdiep regelen de boel wel.

Schiftingsvraag: hoeveel deelnemers zullen er tot 15/01/2008 deze vragenlijst indienen?

goofy
26-12-2007, 07:38 PM
Ter info:

Verzendkosten: Binnen de Eurozone: nul.

Robin
05-01-2008, 07:46 AM
Deze wedstrijd zal ook bekend worden dankzij http://www.gratis.be

goofy
11-01-2008, 07:16 PM
Opgelet: nog iets meer dan 4 dagen te gaan.
Niet direct panikeren als je niet alle vragen hebt en in dat geval alsnog opsturen.

goofy
16-01-2008, 11:34 AM
De wedstrijd is afgelopen.

Vanavond worden de antwoorden gepost.

goofy
16-01-2008, 06:58 PM
De wedstrijd resultaten:

1: Welk medicijn slikt Dr. Gregory House in de serie MD House?
Antwoord: Vicodin

Vraag 2: Wat gebeurt er als je in een buis waarin waterstofgas zit , zuurstofgas toevoegt?
Antwoord:
Op atomair niveau proberen atomen altijd een evenwicht te bereiken.
het gevolg is .... vorming van een water molecule en dus...water.
Explosiegevaar is er niet direct. Waterstof op zich is wel zwaar explosief maar zoals vermeld op atomair niveau proberen atomen altijd in evenwicht te geraken.

Vraag 3: Hoe weet een laserkop van een CD of DVD speler waar die exact moet lezen?
Antwoord: In de helft van de schijfdikte zit een spiraalvormige groef waarop de laser zich kan uitlijnen
en zo de lees kop eender waar op het oppervlak kan positioneren. In de TOC (table of contents)
staan de gegevens om de bestanden terug te vinden en zo kan de laser dus zich verplaatsen net voor het stuk om zo weer te synchroniseren met de spiraalvormige groef.

Vraag 4: Welk plantenextract is tussen 300 en 600 keer zoeter dan witte suiker maar is verboden in Europa
om het als voedingsmiddel te gebruiken?
Antwoord: Stevia (stevioside en vooral rebaudioside)

Vraag 5: Wat was de naam van de grafische bediening voor de commodore64 en ook 128 op de markt kwam? Dus iets alla windows maar dan wel veel beperkter en vooral...veel trager.
Antwoord: GEOS, was traag omdat de computers niet over een harde schijf beschikten en alles nog vanaf een floppy moest geladen worden.

Vraag 6: Juist of fout: Bij een digitale fotocamera neemt een CCD of Cmos sensor het kleurenbeeld waar en stuurt de RGB kleuren dan door naar een mini computer
die op zijn beurt het beeld dan verder kan bewerken en natuurlijk direct opslaan.
Antwoord: Neen, CCD's en CMOS sensoren zijn kleurenblind. Ze sturen geen kleurinformatie door maar via filters wordt het beeld op drie verschillende
manieren bewerkt en de mini computer in de camera kan dan de kleuren reconstrueren aan de hand van een kleurentabel.

Vraag 7: Als audio freak neem ik een geluidsfragment op met een resolutie van 32bit float.
Dan verwijder ik botweg de laatste 8 bits om zo tot 24bit uit te komen. Verlies ik daardoor iets qua kwaliteit van het audio signaal?

Antwoord: Neen, puur 32 bit audio converters bestaan niet. 32 bit opnames zijn eigenlijk 24bit opnames waar 8 lege bits aan worden toegevoegd.
Deze 8 bits hebben wel invloed eens je begint de audio te bewerken omdat als de audio applicatie rekenkundige bewerkingen uitvoert de resterende
8 bits laten toe om echt op 32 bit niveau te bewerken. Na de bewerking kunnen we dan weer de 8 laatste bits dumpen en doordat de bewerking op
32 bits niveau gebeurde is het resultaat iets nauwkeuriger vergeleken met het bewerken van puur 24 bits gegevens.

8: Wat betekent 0000:0000:0000:0000:0000:0000:D863:AE61 eigenlijk?
Antwoord: IPv6 nummer : Dit is de omzetting van het IPv4 nummer 216.99.174.97 naar het IP v6 nummer.

Vraag 9: Om het niet technisch te houden volgt hier een praktisch voorbeeld:
Gegeven: Je neemt een emmer met water en laat daarin een knikker vallen vanop lage hoogte.
Het gevolg is dat een kleine golf zich naar buiten verplaatst tot deze de rand van de emmer bereikt
maar doordat de de golf tegen de rand botst onstaat er een tegengolf die van de rand weer naar het
midden van de emmer verplaatst. Hoe noemt men het punt waarbij een golf die naar de rand van de emmer gaat
in botsing komt met een weliswaar kleinere golf die van de rand naar het midden gaat?
Antwoord: Staande golf.
Daar waar de golf die naar de rand van de emmer verplaatst de kleinere golf tegenkomt die terugkaatst tegen de rand van de emmer ontstaat een botsing en het resultaat is een golf die eventjes ter plekke blijft staan maar ook eentje dat hoger is dan zijn soortgenoten. Staande golf dus.

Vraag 10: In de prille jaren van de ruimte exploratie werden dieren ingezet omdat men nog niet de middelen had
om iest bijna onbelend te simuleren. Welk land shoot op 18 oktober 1963 een kat naar een hoogte van bijna 322km?
Antwoord: Frankrijk: vanaf het Hammaguir lanceer platform te Algerije en uitgevoerd door het CERMA.
(Centre d'Enseignement et de Recherches de Medecine Aeronautique)

Vraag 11: Hoe noemt men de notatie waarbij je bij nooit haakjes moet gebruiken en die tevens tussentijdse
resultaten laat zien. Deze rekemethode leunt ook dichter aan bij het handmatig berekenen op papier.
Antwoord: omgekeerde poolse notatie of RPN (reverse polish notation)
Deze reken vorm staat het dichtst bij het manueel rekenen.

Vraag 12: Wie staat er wel eens in de keuken? Stel: in de kookboek staat dat je een bereiding 10 minuten moet laten koken.
Ok, dus laat je de bereiding 10 minuten koken en dan klaar. Maar dan ben je op vakantie in de bergen en je
verblijft bvb in Zinal (1678m). Je bereid weer hetzelfde.

Waarmee moet je dan rekening houden?
Antwoord: B...langer koken.
Kook tijd en luchtdruk hangen samen.
Hoe lager de luchtdruk, hoe langer de kooktijd. De typische bubbels verschijnen reeds bij lagere temperatuur en al wie op dat moment de tijd zou gaan starten komt bedrogen uit.

Vraag 13: We zitten in een windstille periode, met smog alarm als gevolg.
Ik wil onze was buiten gaan drogen terwijl de dauwtemperatuur 4°C is en de buitentemperatuur effectief 6°C is.
Antwoord: A... weinig nut:
Zodra de dauwtemperatuur overschreden is zal de kleding in staat zijn om de nattigheid te verliezen. Maar, gezien het ontbreken van wind en de zeer lage temperaturen zal dit heel lang duren en daarom geen al te goede keus.

Vraag 14: Ik verwarm water tot 150°C. Ik vertel echter niet hoe en geeft twee mogelijke antwoorden.
Antwoord: B... ook oververhit water genoemd.
Kan enkel gebeuren als er niets in het water staat.
Bij oververhit water vertoont het hete water niet de typische kookverschijselen, dus
het borrelen van het water gevolgt door het verdampen. Dit is ronduit een gevaarlijke toestand omdat, eens je het water verstoort door bvb een lepel er in te steken begint het water plots heftig te borrelen en laat de energie dan plots vrij. Dit kan o.a voorkomen in een microgolf oven.
Niet proberen na te bootsen, is ronduit gevaarlijk. In moderne microgolfovens moet daarom bij het verwarmen van een vloeistof een lepel in het glas staan.

Vraag 15: Ik werk met geluid op de computer. Normaal via een externe versterker en zo naar luidsprekers.
In het begin stond de versterker naast de computer. Nu is de opstelling gewijzigd en staat de
versterker ongeveer 3 meter van de computer. Ik moest dus een langere audio kabel gebruiken.
Is er een verschil als ik nu een muziekstukje afspeel terwijl de instellingen van windows en de versterker hetzelfde blijven?
Trouwens...Ik laat de boxen stevig van katoen geven tot ergernis van de buren.
Antwoord: B... Door de langer kabel is de weerstand van de kabel ook groter en is het signaal dat de
versterker krijgt aangeboden ook kleiner. De volume knop moet dus hoger staan.
Er zal een klein beetje kwaliteitsverlies zijn gezien de versterker zijn ruisniveau stijgt bij grotere volume instelling.
Antwoord A wordt ook nog als juist bestempelt.

Vraag 16: Ik wil de sanitaire installatie van een klein flatgebouw onder handen nemen.
Gezien de waterdruk te laag is moet ik alvast een opvoerpomp installeren omdat anders de bovenste verdiepingen geen water zouden krijgen. Het gaat immers over 10 verdiepingen.
Wat is er nog nodig?

Antwoord: D
De opvoerpomp moet ervoor zorgen dat ook de bovensete verdiepingen water krijgen. Maar daardoor zouden de onderste verdiepingen teveel druk krijgen. Op de drie onderste verdiepingen moeten dus drukreduceer ventielen staan. Ook lager, in de kelder
als daar een sanitaire kern staat die na de opvoerpomp aangesloten is.
Opvoerpomp is altijd nodig bij hoogbouw, gezien de waterdruk van het stadswater te laag is om die hoogte te bereiken.

Ik hoop dat de antwoorden duidelijk zijn want er is gepoogd om dit zonder technisch jargon te gebruiken.

De prijzen:
Worden later nog vermeld.

goofy
20-01-2008, 08:02 PM
Ingezonden antwoord:
Lid: Soekie.

Antwoord 1: VICODIN = Juist

Antwoord 2: Waneer Waterstof in aanraking komt met zuurstof ontstaat er een explosie = Moet als juist aangerekend worden.

Het klopt wel dat waterstof een explosief mengsel is maar om tot een explosie te komen moet er ofwel sprake zijn van overdruk of van een ontsteking. Gescheiden waterstof atomen en zuurstof atomen = een onstabiele omgeving en op atomair niveau willen deze altijd in evenwicht komen en in dat geval als zuurstof atomen en waterstof atomen in dezelfde ruimte vertoeven zullen ze weer combinaties vormen.

Antwoord 3: Zoals bij grammofoonplaten worden ook bij optische schijven de gegevens op een spiraalvormig spoor opgenomen. Bij een CD leest de laser de schijf echter van binnenuit (inhoudstafel) naar buiten toe. = Juist

Antwoord 4: STEVIA = juist

Antwoord 5: CP/M = fout
CP/M is geen grafische omgeving. GEOS (Graphic Environment Operating System) was het antwoord.

Antwoord 6: FOUT = juist

Antwoord 7: JA er is verlies van kwaliteit. = fout.
32 bit adc/dac bestaan niet. Het maximum is 24 bit en in geval van een 32 bits audio bestand bevatten de laatste 8 bits niets, dus 0.
Het nut van 32 bit komt pas naar boven bij het bewerken van de audio gezien in die laatste 8 bits dan wel omrekeningsresultaten mee insluipen en dan kan je inderdaad een klein kwaliteitsverschil bekomen.
Maar de vraag was: ik neem direct 32 bit op en dump direct de 8 laatste bits en dat geeft geen kwaliteitsverlies.

Antwoord 8: Is een barcode dat word gegeven aan een liedje dat op een cd staat. Door die barcode te lezen kan de id-tag woden gelezen
Waardoor er dan de auteur en de titel van de song kan worden gelezen bvb auteur : Clouseau liedje: Anne. = FOUT
0000:0000:0000:0000:0000:0000:D863:AE61 is een IPV6 nummer.
Streepjescode gebruikt in geen enkele vorm hexadecimale nummers.

Antwoord 9: Tsunami = Fout.
Een tsunami onstaat door een grondverschuiving waar sprake is van een relatief hoog niveauverschil. Er is geen sprake van een golf die bots tegen een golf zoals in de vraag aan de hand van het praktische voorbeeld was vermeld. Staande golf wel.

Antwoord10 : Frankrijk de kat noemde FELIX. = juist

Antwoord11 : RPN staat voor Reverse Polish Notation = Juist

Antwoord12 : A = Fout
Hoogte heeft een invloed op het kookproces.

Antwoord13 : B = Fout
Dit was een instinker qua vraag. Het drogingsproces start zodra de dauwtemperatuur overschreden is. Maar gezien het tergend traag gaat
loont het wel niet. Zodra het vriest is het natuurlijk ermee gedaan.

Antwoord14 : A = Fout
Niet gemakkelijk. Er is dus sprake van oververhit water.
In moderne microgolfovens kan dit voorkomen en daarom staat in de handleiding van de oven vermeld, dat bij het verwarmen van vloeistoffen er altijd een lepel moet instaan. En het is zeker gevaarlijk gezien zodra het de microgolf oven komt nog een tijdje blijft werken.

Antwoord15 : E = Fout
Ongelukkige fout, vraag 15 heeft slechts 3 mogelijke antwoorden.
Bovendien ontbreekt antwoord 16: vergetelheid zeker = Fout

Schiftingsvraag : 333 In dit geval niet van toepassing

Totaal : 7/16 , zeker niet slecht.
__________________________________________________ ______________________

Wedstrijdresultaten:

Niemand valt buiten de prijzenpot.

Aantal inzendingen :1
Winnaars: 1 : gefeliciteerd Soekie, valt valt hierdoor grandioos in de prijzenpot
Je wordt nog via PM gecontacteerd over het verdere verloop

En voor diegene die niet mee hebben gedaan: 7/16 en winnen, toch onvoorstelbaar zeker.

Tot de volgende wedstrijd dan maar.